Specificatie Financieel MeerjarenPerspectief
Specificatie Financieel MeerjarenPerspectief
Bedragen x € 1.000 | ||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
FMP vastgestelde Programmabegroting 2018 | -63 | -163 | 120 | 120 |
Besluitvorming 2018 tot Voorjaarsnota | 53 | 134 | 132 | 132 |
Voorjaarsnota 2018 | -1.786 | -962 | -454 | -454 |
FMP t/m Voorjaarsnota 2018 | -1.796 | -991 | -202 | -202 |
Doelen & Resultaten | ||||
Aandacht voor eenzaamheid, zingeving, dementie en de positie van de mantelzorger | - | - | - | - |
Versterking van de relatie met partners in de keten van toewijzing | -10 | -10 | -10 | -10 |
Instelling van een raadswerkgroep Sociaal Domein voor bezuinigen op zorg | - | - | - | - |
Terugbrengen inhuur/formatie Sociaal Domein | 100 | 200 | 300 | 400 |
Afbouw resterend tekort Sociaal Domein | 321 | 643 | 814 | 1.136 |
Uitbouw van projecten die zorg verminderen | -160 | -160 | -160 | -160 |
Bij preventie is een aanpak van middelengebruik (alcohol en drugs) van groot belang | - | -5 | pm | pm |
Toetsing van participatie bij beleid en uitvoering | pm | pm | pm | pm |
Gemeentelijke gebouwen energieneutraal maken | - | - | -31 | -63 |
Obstakels voor voetgangers en rolstoelgebruikers wegnemen | -40 | -190 | -190 | -190 |
Uitwerking van verbeteringen voor de hedendaagse fietser | - | - | - | - |
Samen met de raad de vragen bedenken voor nader mobiliteitsonderzoek | -15 | - | - | - |
Op basis van dit mobiliteitsonderzoek komen wij met onderbouwde voorstellen naar de raad | - | - | - | - |
Inrichten van meer parkeerplaatsen rondom de dijken | -15 | -15 | -16 | -30 |
De nu vastgestelde locaties voor Toeristische OverstapPunten (TOP’s) heroverwegen | - | - | - | - |
Parkeren of zelfs stoppen op dijken verbieden en handhaven | - | - | - | - |
In gesprek met partijen over uitbreidingsmogelijkheden openbaar – en buurtbusvervoer | pm | -60 | -60 | -60 |
Wij volgen de (externe) onderzoeken naar vervoer over water | - | - | - | - |
Maatregelen nemen om wateroverlast in woonwijken te voorkomen | - | -38 | -76 | -114 |
In elke kern buurthuizen ophouden | - | - | - | - |
Samenwerking van sport- en welzijnsorganisaties stimuleren | -15 | -15 | -15 | -15 |
Groenvoorzieningen op peil houden | - | - | - | - |
Dorpsagenda’s stimuleren in alle kernen | - | - | - | - |
Maatregelen nemen om hondenoverlast tegen te gaan, zonder hondenbelasting | -25 | -25 | -25 | -25 |
Bevorderen van een uniforme APV voor de gehele gemeente | - | - | - | - |
De energievisie uitbreiden met een concreet en integraal duurzaamheidsplan | -100 | -100 | -100 | -100 |
Uitvoering geven aan het duurzaamheidsplan | pm | pm | pm | pm |
Voortzetten van de stimuleringsregelingen voor inwoners | -15 | -50 | -50 | -50 |
Actief zoeken naar financiering van duurzaamheidsmaatregelen | -8 | -8 | -8 | -8 |
Meedoen met de Monitor CO2-Prestatieladder | - | - | - | - |
Zoeken naar mogelijkheden voor participatie in schone energie buiten de gemeentegrenzen | - | - | - | - |
In gesprek gaan met onze ondernemers over verduurzamingsmogelijkheden | pm | pm | pm | pm |
Gemeentelijke gebouwen energie neutraal maken. | - | - | - | - |
Als organisatie duurzaamheid integreren in de dagelijkse bedrijfsvoering | pm | pm | pm | pm |
Afvalscheiding verbeteren | - | - | - | - |
Vol inzetten op het bestaande beleid voor natuur en landschap, monumenten en cultuur, toerisme en recreatie | - | - | - | - |
Ondersteunen vernieuwing Bevrijdingsmuseum en Museumpark Orientalis | - | - | pm | pm |
Stimuleren van nieuwe initiatieven voor herinneringstoerisme, zorgtoerisme en green destinations | -13 | -13 | -13 | -13 |
Verbeteren en uitbreiden van het netwerk van fiets- en wandelroutes | pm | pm | pm | pm |
Uitvoering geven aan de vastgestelde Woonagenda en woonvisie | -15 | pm | pm | pm |
Bouw van 620 woningen in Berg en Dal van 2018 tot 2027 | - | - | - | - |
Nieuwe initiatieven toetsen op haalbaarheid en toegevoegde waarde | - | - | - | - |
Bij bouwplannen met vijf of meer woningen, uitgangspunt gasloos en energieneutraal wonen | - | - | - | - |
Mogelijkheden voor vrije bouwkavels nadrukkelijk verkennen | - | - | - | - |
Blijvend in gesprek met ondernemers en zorgpartijen | - | - | - | - |
Onderzoeken alternatieve invulling kippenfarm op de Dennenkamp te Groesbeek | pm | pm | pm | pm |
Kansen van schone technologie voor bedrijvigheid en werkgelegenheid benutten | - | - | - | - |
Ruimtelijke veranderingen met een energie-neutrale, circulaire economie zo goed mogelijk inpassen in het landschap | - | - | - | - |
Inspirerend uitvoering geven aan onze plannen op gebied van werk en economie | - | - | - | - |
Continueren werkgroep Samenwerkingen | - | - | - | - |
Nadrukkelijker formuleren van de opdracht en kaders aan samenwerkingen | - | - | - | - |
Raadsleden kijken in samenleving naar effecten samenwerking | - | - | - | - |
Sterkere rol van college en portefeuillehouders in de terugkoppeling naar de gemeenteraad | - | - | - | - |
In 2018 besluiten of we Doelgroepenvervoer vanaf 2020 anders gaan organiseren | - | pm | pm | pm |
Meten hoe de tevredenheid bij inwoners en bedrijven is over onze dienstverlening | -15 | -15 | -15 | -15 |
Ook carrouselvergaderingen uit de raadszaal uitzenden via internet | -2 | -2 | -2 | -2 |
Raadscommunicatie nadrukkelijker vormgeven | -6 | -6 | -6 | -6 |
Meer publiciteit voor openbare vergaderingen en thema-avonden van de raad | - | - | - | - |
Bij complexe dossiers oriënteert de raad zich ter plaatse voor behandeling in carrousel | - | - | - | - |
Inwoners/ bedrijven voldoende gelegenheid geven om in te spreken tijdens raads-/carrouselvergaderingen | - | - | - | - |
Werkgroep Bestuurlijke Vernieuwing continueren | - | - | - | - |
Samen met scholen invulling geven aan politiek educatieve projecten | -5 | -5 | -5 | -5 |
Actieve terugkoppeling vanuit het college op lopende, belangrijke dossiers | - | - | - | - |
Invulling Rekenkamerfunctie | pm | pm | pm | pm |
Totaal doelen & resultaten | -38 | 126 | 332 | 670 |
Beleidsontwikkelingen | ||||
Aanpassing definitie woonplaatsbeginsel | 746 | 746 | 746 | 746 |
Beschermd wonen | - | pm | pm | pm |
Abonnementstarief huishoudens | -100 | -200 | -200 | -200 |
Herziening btw vrijstelling sportverenigingen | pm | pm | pm | pm |
Uitgaven aanpak achterstanden beleid | -37 | -74 | -111 | -148 |
Rijksuitkering aanpak achterstanden beleid | 37 | 74 | 111 | 148 |
Grip op kosten sociaal domein | pm | pm | pm | pm |
Groot onderhoud gymzalen | pm | pm | pm | pm |
Projecten in de openbare ruimte (bewonersinitiatieven) | -50 | -50 | -50 | - |
Exploitatie tekort Lokale omroep | pm | pm | pm | pm |
Aanleg fietspad Leuth | - | - | -3 | -7 |
Aanleg glasvezel buitengebied | -150 | -150 | - | - |
Hogere kapitaallasten vervanging kleedkamer | -5 | -25 | -40 | -45 |
Fiets-/ voetveer Bemmel-Ooij | -45 | -10 | -10 | -9 |
Onderzoek omleiding bus | pm | pm | pm | pm |
Overige investeringen MIP | - | - | -17 | -35 |
Handhaving/BOA | -175 | -175 | -175 | -175 |
Stelpost inflatie lonen en prijzen | -1.884 | -1.884 | -1.884 | -1.884 |
Stelpost inflatie inkomsten | 1.805 | 1.805 | 1.805 | 1.805 |
Algemene uitkering | - | - | - | - |
Aanwending reserve extreme wateroverlast | - | 14 | 27 | 27 |
Aanwending algemene reserve tbv afbouw tekort sociaal domein | 1.226 | 796 | 361 | - |
Verbouwing gemeentewerf | - | -8 | -15 | -15 |
Aanschaf materieel 2021 | - | - | - | -4 |
Aanschaf materieel 2022 | - | - | - | - |
Totaal beleidsontwikkelingen | 1.368 | 859 | 545 | 204 |
FMP t/m Kadernota 2019 | -466 | -6 | 675 | 672 |
waarvan structureel | -216 | 173 | 680 | 677 |
waarvan incidenteel | -250 | -179 | -5 | -5 |